Kā izvairīties no nepareizu lēmumu pieņemšanas kandidātu atlases procesā

Kā izvairīties no nepareizu lēmumu pieņemšanas kandidātu atlases procesā
Photo by StockMonkeys.com, CC license

Desmit tipiskākās kļūdas, ko pieļauj personāla atlases speciālists uzņēmumā, kur pēkšņi atbrīvojusies vakance un to ir jāaizpilda pēc iespējas ātrāk.

1.Jūs sākat personāla atlases procesu tikai tad, kad ir galēji steidzama nepieciešamība aizpildīt vakanci

Šāda situācija var rasties, kad esošais darbinieks negaidot pārtrauc darba attiecības, un nepieciešams atrast vietā, lai darba process noritētu bez pārtraukumiem. Steiga ir biežākais iemesls nepareiza cilvēka pieņemšanai darbā, jo koncentrēšanās notiek uz vakances ātru aizpildīšanu nevis uz kandidāta atbilstību vakancei.

2.Jūsu izvietotais darba sludinājums piesaista cilvēkus, kas meklē jebkura veida darbu nevis tieši šo darbu un šajā kompānijā

Jāpārdomā, vai darba sludinājums nav pārāk šablonisks, vai atklāj vakances un uzņēmuma specifiku, vai ievietots pareizā resursā un zem pareizās kategorijas.

3.Pirms meklēšanas procesa uzsākšanas nav skaidrs īstā kandidāta profils

 Pareizo mērķi nav iespējams sasniegt, ja nav zināms gaidāmais rezultāts. Kā jāizskatās nākamajam darbiniekam vai kādām rakstura īpašībām jāpiemīt kandidātam? Kas svarīgāks šim vakantajam amatam – augsta profesionalitāte, bet noslēgtība sevī vai lieliska komunikabilitāte un sadzīvošana kolektīvā un ne tik augsta līmeņa prasmes un iemaņas konkrētajā specialitātē?

4.Nejautāšana pēc ieteikumiem no esošo darbinieku, vadības, biznesa partneru, paziņu vai draugu puses

Reizēm īstais darbinieks ir tepat blakus, bet tiek ieguldīti laika un finanšu resursi, lai meklētu ilgi, dārgi un reizēm neefektīvi.

5.Pirmā iepazīšanās telefonzvana neveikšana

Pirmā saruna ar kandidātu var notikt telefoniski vai izmantojot Skype, lai pārliecinātos, ka kandidāts tiešām atsaucies uz sev atbilstošu vakanci. Pieredze rāda, ka diezgan bieži rodas situācijas, kad kandidāts nav rūpīgi iepazinies ar darba sludinājumu, palaidis garām kādu svarīgu informāciju, vai arī uzņēmums nav izstāstījis visas ar darbu saistītās detaļas izvietotajā darba piedāvājumā. Šāds iepazīšanās zvans pirms darba intervijas klātienē ļauj atsijāt neatbilstošos kandidātus, kā arī ietaupīt gan savu, gan kandidāta laiku.

6.Nevēlēšanās pielietot dažādus testus vai praktiskos uzdevumus

 Tie dažreiz šķiet lieka laika tērēšana, taču spēj norādīt uz personības kvalitātēm, kas neatklājas sarunas laikā. Kā zināms, ne visi cilvēki spējīgi būt labi komunikatori, taču tas nenozīmē, ka viņi nevar būt labi darbinieki.

7.Intervijas laikā paļaušanas tikai uz savu subjektīvo intuīciju

Respektīvi, ja kandidāts Jums šķiet pievilcīgs, patīkams sarunas biedrs, rodas vēlme sasaistīt šo īpašību ar atbilstību vakancei, taču patīkamais pirmais iespaids ne vienmēr iet roku rokā ar zināšanām, prasmēm vai profesionalitāti.

8.Jūs pats detalizēti izstāstāt visu par gaidāmo darbu nevis ļaujat kandidātam uzdot jautājumus

Tas parasti notiek situācijās, kad kandidāts ir labs, uzmanīgs klausītājs. Izklāstot visu kā uz delnas, intervētājam ir grūti vēlāk nošķirt, kā kandidāts pats redz nākamo amatu, ko vēlas jaunu ieviest, no tā, ko kandidāts ir sadzirdējis un tagad Jums Jūsu paša vārdiem pārstāsta.

9.Jums nav darba intervijas plāna

Tas noved pie viena vai otra grāvja, ja kandidāts netiek iztaujāts un vērots no dažādām pozīcijām – gan kā nozares profesionālis ar piemītošajām prasmēm, zināšanām, pieredzi; gan kā cilvēks, kurš labi iekļausies dotajā uzņēmumā; gan iederēsies esošajā darba komandā. Risks pieņemt, piemēram, darbā lielisku, mērķtiecīgu un ambiciozu pārdevēju, bet lielu konfliktētāju un negodīgu cilvēku.

10.Jūs nepārbaudāt atsauksmes no iepriekšējiem darba devējiem

 Reizēm ir vēlēšanās noticēt kandidāta stāstījumam par lieliskajiem rezultātiem iepriekšējā darba vietā, it īpaši, ja stāstījums tiek pavadīts ar labi sagatavotu prezentāciju ar skaitļiem, grafikiem, pārskatāmiem attēliem, shēmām. Neliek šaubīties arī nesatricināmie apgalvojumi, ka kandidāts ir pietiekami pašmotivēts un prasmīgs, lai sasniegtu izvirzītos mērķus. Taču kāda bija iepriekšējā prakse, vai viss bija tik gludi?

Atpakaļ