Konstruktīvā kritika – kā to pieņemt un izmantot sev par labu

Tava attieksme pret atgriezenisko saikni jeb konstruktīvo kritiku, iespējams, ir viens no galvenajiem aspektiem karjeras virzībai.

Nevienam no mums nepatīk saņemt kritiku, tas ir dabiski un no šīm sajūtām neviens nevar izvairīties. Taču to, ko varam darīt ar saņemto kritiku un kā uz to reaģēt, varam iemācīties, iegūstot nenovērtējamu prasmi izlobīt maksimālu labumu no kritikas.

1. Pieņem kritiku kā dāvanu

Daudzas lietas var iemācīties vai spēt saskatīt, saņemot objektīvu, pat skarbu kritiku. Iedomājies sevi otra vietā. Tādu izteikt nemaz nav tik viegli. Ja kāds to sniedz, tad esi viņam pateicīgs kā par dāvanu. Tā palīdzēs saprast Tev to, kas jādara citādi, lai kļūtu veiksmīgāks.

2. Nevaino kritikas sniedzēju

Neidentificē sniegto kritiku vai atsauksmi par savu darbu ar sniedzēja attieksmi pret Tevi kā cilvēku, kolēģi, profesionāli, vadītāju. Nošķir šīs abas lietas. Ja kāds Tevi kritizē, tas nenozīmē, ka viņš Tevi ienīst. Tas nozīmē tikai to, ka Tavas aktivitātes, darbs, paveiktais projekts ir piesaistījis uzmanību, ieinteresējis. Tava atvērtība komunikācijā iedrošinājusi otru dalīties ar savām šaubām, pārdomām vai ieteikumiem.

3. Noklausies nekomentējot

Pirmā reakcija uz nepatīkamu kritiku ir aizstāvēšanās, attaisnošanās vai pretuzbrukums. Atturies no tā visa. Lai arī kā gribētos iespraukties pa vidu, noklausies visu līdz galam. Uzdod papildus jautājumus: “Vai es Tevi pareizi sapratu, ka ...?”; “Vai Tu ar to domāji, ka ..?”. Jo vairāk informācijas iegūsi, jo labāk Tev pašam.

4. Neraudi

To, kas izdarīts, to vairs neizmainīsi, taču nākotnē vari rīkoties daudz veiksmīgāk. Turklāt asaras var aizbaidīt atgriezeniskās saiknes sniedzēju. Turpmāk viņš vairs to neizteiks vai vismaz neizteiks tieši Tev acīs, bet gan apspriedīs ar citiem Tev “aiz muguras”.

5. Pieraksti kritiskos punktus un izdomā plānu

Pēc sarunas ar atsauksmes sniedzēju būtu vēlams piefiksēt aizrādījumus un nopietni pārdomāt, ko un kā mainīsi, un vai mainīsi. Vari arī izraudāties, ja tas palīdz noņemt emocionālu slodzi. Taču pēc tam ķeries pie plāna sastādīšanas, kā minēto vērst par labu.

Ja no minētā saraksta atrodi kaut ko tiešām vērtīgu, kas Tev palīdzēs, aizsūti kritikas sniedzējam pateicības vēstuli par atgriezenisko saikni. Iespējams, viņš var pieteikties Tev palīdzēt kādu jautājumu atrisināt vai ieteikt cilvēku, pie kura vari griezties.

6. Atlaid

Nepaturi kritiku vai rūgtumu par neveiksmi sevī. Atlaid šo sajūtu, un dodies tālāk. Cilvēks, kurš dara, kļūdās, un tas ir normāls process. Kritikas pieņemšana un izmantošana ļauj izvairīties no kļūdām nākotnē, ar katru soli būt veiksmīgākam.